Опис досвіду

Опис досвіду роботи Дмитрук Галини Володимирівни, вчителя образотворчого мистецтва Мізоцького навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа I-II ступенів - ліцей»   

   Розвиток творчих здібностей учнів на уроках                             образотворчого мистецтва                                                         

                                Країна, в якій навчали б малювати так, як навчають читати і писати, перевершила б за короткий час всі інші країни в усіх мистецтвах, науках і майстерностях.
                                                                                                                  Д.Дідро


     У новому тисячолітті виникає чимало гіпотез і прогнозів, щодо особливостей майбутньої освіти та виховання. Оволодіння інформаційною грамотністю забезпечує широкий доступ учнівської молоді до інформації різної якості, зокрема й такої, що не відповідає загальнолюдським ідеалам.
     Серед багатьох предметів, що вивчаються в школі, чи не найвищий потенціал належить мистецтву з притаманним йому впливом на свідомість і підсвідомість особистості, на інтелектуальну та емоційну сферу, на моральне і навіть на фізичне здоров’я. Мистецтво – це своєрідний камертон цивілізації, універсальний спосіб мислення, здатний синтезувати істину, добро й красу, формувати людину – творця. Уроки образотворчого мистецтва здатні ввести школяра у світ творчості, прилучити його до скарбів художньої культури, допоможуть відчути радість творчості, що, як відомо, є однією з найбільших радощів на землі. Це і спонукало мене до вивчення та аналізу теми «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва».
     Творча діяльність полягає в отриманні нових результатів, а творча особистість – це особистість, яка здатна генерувати оригінальні ідеї, робити відкриття, здійснювати винаходи.
     «Творчість, - писав В.Сухомлинський, - починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають засобом пізнання, освоєння, перетворення світу. При цьому людська особистість немовби зливається із своїм духовним надбанням. Творчість не приходить до дітей з якогось натхнення.Творчості треба вчити»
     На мою думку, розвиток творчих здібностей необхідно розпочинати з ранніх років, враховуючи нахили дитини. Чим раніше починається розвиток здібностей, талантів, тим більше шансів на їх розкриття. У дитячому віці учень більше здібний до творчості, ніж у зрілому.
     Використання образотворчого мистецтва як засобу формування творчої особистості було предметом досліджень сучасних педагогів і методистів    Л. Фесенко, Т. Рублі, І. Демченко, Т. Руденко, які наголошували на необхідності збагачення дитини цінними духовно -художніми враженнями, розвитку її художніх здібностей, сприяння творчій самореалізації.
     Метою опису роботи є розкриття педагогічних умов розвитку художніх здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва в загальноосвітніх навчальних закладах.
     Щоб сформувати творчу особистість засобами образотворчого мистецтва в умовах загальноосвітнього навчального закладу, потрібно створити належні педагогічні умови для розвитку творчих здібностей кожного учня, задоволення його художніх інтересів і потреб. Такими педагогічними умовами є:
·        -сприятливий мікроклімат на уроках;(дод.1)
·        -посилення мотивації творчої діяльності;(дод.2)
·        -урахування психологічних особливостей кожного учня;(дод.3)
·        -ефективна організація та керування діяльністю дітей;(дод.4)
·        -доцільне використання якісного наочного матеріалу;(дод.5)
·        -інтеграція знань;(дод.6)
·        -наявність кабінету образотворчого мистецтва;(дод.7)
·        -залучення до гурткової роботи(дод.8)  
     Одне з головних завдань, яке я ставлю на уроці – створити в класі творчу атмосферу. Це, насамперед, заохочення до пізнання, повага до дитини та підтримування її прагнення до творчості, уникання несхвальних оцінок творчих ідей учнів і знаходження слів, що стимулюють творчість.
     Значну роль у розвитку творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва відіграє наявність пізнавальних мотивів у школярів та їхня активність.
     Сформувати в учня мотиваційну сферу – означає виробити в нього систему цінностей, виховати потребу в набутті нових знань, розкрити особистісну значущість навчання, коли учень усвідомлює, як навчання допоможе йому визначити своє місце в житті. Проблемні ситуації стимулюють пізнавальну мотивацію учнів, сприяють подоланню психологічного барєра, спричиненого минулим досвідом, ведуть до виникнення нових пізнавальних потреб. З цією метою застосовую методи стимулювання мотивації навчальної діяльності, а саме:
-навчальні дискусії;
-пізнавальні ігри;
-створення ситуацій новизни у процесі викладу навчального матеріалу з опорою на життєвий досвід учнів;
-метод заохочення та ін.
      З метою зацікавлення учнів мистецтвом та заохочення до творчості потрібно проводити екскурсії в природу, в місцеві музеї, виставки дитячих робіт, місцевих художників та народних умільців, здійснювати віртуальні подорожі.
     Розвиток творчих здібностей учнів не можливий без ефективної організації та керування діяльністю дітей. Для цього треба правильно підібрати методи та форми роботи з учнями; систему вправ, завдань, опорних карток; художні техніки, що розвивають спостережливість, уяву, фантазію, асоціативно-образне мислення. Так, наприклад, використання креативних методів навчання (метод придумування, метод «Якби…», метод «мозкового штурму»); когнітивних методів навчання (перевтілення, змістовного бачення, образного бачення, досліджень, гіпотез), які спонукають учнів до активної творчої діяльності, дають змогу підвищити ефективність уроку, розвивають вміння висловлювати власні думки.
     Як відомо, провідною діяльністю в молодшому шкільному віці є гра. То
му на уроках образотворчого мистецтва з учнями початкових класів доречно застосовувати ігрові ситуації та ігри для поступового залучення їх до більш складних , творчих форм діяльності. Це можуть бути ігри: «Прикрась ялинку», «Плямочка», Розбитий глечик», «Художник олівець» тощо. Будь-яке завдання, подане в ігровій формі, дозволяє не лише швидко повторити, закріпити чи систематизувати знання, а й завжди викликає у дітей зацікавлення та спонукає до діяльності. Тому доречно складати ребуси, кросворди, проводити сюжетно-рольові ігри.
     Розвитку творчих здібностей сприяє підбір тематики завдань, що пропонуються для практичної роботи; використання нетрадиційних художніх технік та матеріалів зображення, які є доступними для дітей і дають їм можливість для експериментування, пошуку образів, сміливих втілень на папері незвичайних фантазій, вражень, думок. Таке малювання приваблює дітей більш легкими способами виконання, якісними результатами, швидкими темпами роботи. Розвитку творчих здібностей також сприяє використання виражальних засобів різних видів образотворчого мистецтва, які урізноманітнюють прийоми роботи, стають цікавими у вирішенні навчальних завдань (виконання тонового рішення натюрморту за допомогою крапочок, контрасних або нюансних кольорів, неіснуючої тварини за допомогою графічного зображення різних фактур і т. ін.); розвиток уміння висловлювати власні думки.
     Сприймання та інтерпретація творів мистецтва формує в учня образне й узагальнене сприйняття світу, усвідомлення власного місця в ньому, розширює кругозір, розвиває художні здібності, збагачує словниковий запас, розвиває комунікативні вміння. Під час проведення бесіди за картиною, наприклад, за пейзажем, можливі такі запитання:
-Яка пора року? Чому саме ця?
-Якого кольору небо? Чому?
-Що на першому плані картини зобразив художник?
-Що художник зобразив на другому плані?
-Як ви думаєте, яку назву художник міг дати картині?
           Якщо це натюрморт, то можливі такі запитання:
-Що зображено?
-Якої форми даний предмет?
-Яку геометричну фігуру нагадує форма предмета?
-Якого він кольору?
-Що допомогло художникові передати обєм предметів?
-Які предмети зображені на передньому плані?
-Які предмети зображені на другому плані?
            Якщо це жанрова картина, то можливі такі запитання:
-Яка подія відтворена на картині?
-Що дає можливість так думати?
-Як ви думаєте, яку назву художник міг дати картині?
     Залучення учнів до навчально-творчої діяльності багато в чому залежить від наочно-методичного забезпечення уроку. Важлива роль належить педагогічному малюнку. Використання його під час пояснення навчального матеріалу дає можливість методично вирішувати завдання художнього навчання школярів, за короткий проміжок часу найбільш повно розкрити закономірності основ образотворчої грамоти.
     Загальновідомо, що найміцніше запам’ятовується інформація, сприйнята декількома органами чуття людини. Тому на уроках бажано використовувати опорні таблиці, картки, дитячі малюнки, мультимедійне обладнання, де задіяні зорові й слухові рецептори. Це сприяє підвищенню емоційної насиченості уроку.
     Добре, якщо в загальноосвітньому закладі є відповідно оснащений кабінет образотворчого мистецтва – цілеспрямовано організоване середовище, де створені всі необхідні умови для формування індивідуальних творчих можливостей учня.
     Гурткові заняття є логічним продовженням уроків. Важливо підтримувати звязки між темами, що вивчаються на уроках образотворчого мистецтва і в гуртку.
     Окрему увагу слід приділяти індивідуальній роботі з обдарованими учнями. Активній творчій діяльності сприяє залучення дітей до участі в конкурсах.
     Творчість дітей – це глибоко своєрідна сфера їх духовного життя,самовираження і самоутвердження, в якому яскраво розкривається індивідуальність кожної дитини. Вона відкриває в дитячій душі ті потаємні куточки, в яких заховані джерельця добрих почуттів. Допомагаючи дітям відчувати красу оточуючого світу, учитель непомітно доторкається до цих куточків.
     Творчі здібності сформовані на уроках образотворчого мистецтва, учні використовують у позашкільній роботі та по закінченню школи. Діти, яких я навчаю, є учасниками та переможцями  районних та обласних конкурсів дитячих малюнків. Багато з них продовжують навчання в Будинку школярів та молоді. Окремі стали студентами вузів творчого напрямку. А деякі, просто використовують творчі навички, отримані на уроках, прикрашаючи повсякденне життя своїми роботами.
     Отже, створюючи відповідні педагогічні умови розвитку творчих здібностей учнів, ми тим самим даємо можливість дитині повірити в себе, відчути себе митцем, творчою особистістю.


                                                        ДОДАТКИ                
                                  

Додаток 1

Додаток 2
                                                                         
Додаток 3
                                                                         
                                                                                                           
Додаток 4




Додаток 5
                   



Додаток 6


Додаток 7
                                                                       



Додаток 8




1 коментар: